Beskat de voldsomme profitter på inflationen

Maria Temponeras, spidskandidat for Enhedslisten, og Aksel Rosager Johansen, kandidat til Folketinget for Enhedslisten var i sidste uge i Viborg Folkeblad med følgende læserbrev:

Enhedslisten og Putin: Beskat de voldsomme profitter på inflationen!

I Lars Norups leder den 22. august omtales politikernes blinde øjne for de energipriser, der driver inflationen og presser familier ud i fattigdom. Det er den største trussel mod danskernes økonomi, og det øger uligheden eksplosivt.

For de penge, der fosser ud af familiernes bankkonti, ender et sted. De ender hos aktionærerne i de store fossile energiselskaber og hos Mærsk, der har lavet afsindige overskud på flaskehalsene i produktionen.

Det grundlæggende problem er uansvarlige politikere, der de seneste 50 år, på trods af viden om klimaforandringerne, har svigtet deres ansvar og fastholdt samfundets afhængighed af fossile brændsler. De har opført sig som narkomaner, der søger mod det billigste og hurtigste energifix. Uagtet at dealeren hed Vladimir Putin.

Enhedslisten var det eneste parti, der i 2009 var imod gasledningen Nord Stream 1 fra Rusland til Tyskland igennem dansk farvand. Vi var de eneste, der erkendte, hvor håbløst det er, at vores økonomi er afhængig af en skruppelløs tyran. Og at den eneste løsning er en hurtig grøn omstilling uden gas.

Nu betaler alle danskere prisen for, at den grønne omstilling er foregået i snegletempo. Imens skummer nogle få aktionærer fløden. I Enhedslisten er vi klar til at hjælpe danskerne igennem vinteren. Det kræver at vi finder pengene der, hvor de er endt.

Derfor har Enhedslisten foreslået at beskatte de selskaber, der lige nu scorer en voldsom overnormal profit på inflationen. Vi foreslår en ”windfall tax” på de energiselskaber, der scorer kassen. Det er allerede indført i Storbritannien. Og vi foreslår at Mærsk (der kun betaler 4 % i skat af overskuddet på 200+ mia. kr.!) skal beskattes som alle andre virksomheder.

Pengene skal i stedet gå til at hjælpe dem med de laveste indkomster, så studerende, pensionister, arbejdsløse og almindelige lønarbejdere ikke skal gå på røven til vinter.

Når pengene kommer ind via nye skatter og ikke lån, vil det ikke forværre inflationen. Det vil give et mindre forbrug hos de rigeste, og sikre at vi andre kan holde skindet på næsen. Det er det mest rimelige, vi kan gøre. Men det kræver, at Lars Norup og alle andre gør op med sig selv, hvad der er vigtigst for dem og deres familie, den dag vi står i stemmeboksen igen.

Link til læsebrevet her.