Kvindernes Internationale Kampdag i Viborg

Kom til Kvindernes Internationale Kampdag i Viborg! 8. marts markeres Kvinders Internationale Kampdag i Viborg ved to begivenheder.

Rød-Grøn Ungdom Viborg holder pop-up event om Kvindekampens historie kl. 15-17. Læs mere her og her:

Kig forbi eller deltag, når vi den 8. marts igen skal en tur på gaden. Denne gang er det kvindernes internationale kampdag vi vil markere, med vores pop-up event.
Vi kommer til at stå på gågaden ude foran Mathiascentrets indgang. Vi byder på kaffe og kage, samt en snak om nogle at den danske kvindekampshistories vigtigste begivenheder.
Vi glæder os til at se dig/jer!
Herefter fortsætter markeringen hos Naturambassaden, hvor gruppen “8. marts Viborg” holder et samtalearrangement om hverdagsfeminisme anno 2024. Læs mere her og her:
8. Marts gruppen i Viborg har i år valgt at ligge sig i slipstrømmen af de rødgrønne unges pop-up event i gågaden, hvor der på 5 hotspots leveres nedslag i kvindehistorien- og nutidens kvindekamp fra kl. 14.30-17.00. I samme ånd, vil vi gerne invitere til opfølgende dialog blandt rokokobroderi og feministiske tryk – vi samler hverdagen op – hvor fællessang og stemning bærer mod produktionen af krasse udsagn, der kan foreviges med nål og tråd. Nogle vil måske sige, vi ses til ægte gammeldags hverdagssysleri i formødrenes navn. Årets dialog forløses gennem spørgsmål og design, når vi stiller skarpt på hverdagsfeminisme og det underliggende spørgsmål om hvorvidt det private faktisk skal være politisk, som rødstrømpernes slogan lød?
Hvad sker der når huslige opgaver stadig er skævvredne mellem køn?
Hvad med #MeToo?
Hvad kendes hverdagens kvindelige rollemodeller på?
Hvor er feminismen egentlig på vej hen?
Kom med ned på Naturambassaden kl. 17.30 – 19.00 d. 8. marts og giv dit besyv med. Vi vil så gerne høre din mening… Vi giver selvfølgelig kaffe/the og lidt godt til ganen – og håndarbejdet, nål, tråd og rokokomotiv får du leveret så inspirationen kan flyde i fællesskabet. Sanghæfterne er klar – og medbringer du en T-shirt, mulepose eller andet stof, så kan du få de fedeste kvindekampstryk, der holder kvinders gejst i ave resten af året!