PFAS i grundvandet – hvad er det, der foregår? | Læserbrev af Aksel Rosager

Der bliver årligt spredt over 100.000 kg PFAS-sprøjtemidler på markerne i Danmark. Det kunne avisen Ingeniøren fortælle d. 9. februar. Og PFAS-pesticiderne er nye og i voldsom vækst. I 2012 blev der spredt 22.000 kg, i 2020 blev der spredt 100.000 kg, og der er ingen tvivl om, at der bliver spredt endnu større mængder på markerne i år.

PFAS-pesticiderne er gode for landmændenes økonomi, fordi de ikke nedbrydes og derfor kan de nøjes med at sprøjte sjældnere og med mindre mængder. Men fordi PFAS ikke nedbrydes i naturen, så er det også særligt farligt for grundvandet. Når de ikke nedbrydes, så vil mængderne i grundvandet stige år efter år, og før eller siden når det et sundhedsskadeligt niveau. Det må ikke ske. Vi skal sikre vores grundvand.

Det er fuldstændig vanvittigt, at vi i EU og Danmark tillader kemikalier i sprøjtegifte og andre produkter ud fra et uforsigtighedsprincip. Kemikalierne er tilladte indtil det er totalt uafviseligt at de er meget farlige for mennesker og natur. Men der er skaden sket. Tænkt hvis vi havde samme laissez-faire tilgang til medicin. Brug først, undersøg bivirkninger bagefter. Det duer jo ikke. I stedet for bør vi have et forsigtighedsprincip, så det ikke er tilladt at bruge kemikalier før det er bevist, at de ikke giftige for mennesker og natur.

Det ønsker industrien ikke, men i Enhedslisten kæmper vi for det alligevel. Vi kan ikke acceptere en tikkende bombe i vores grundvand. Lovgivningen skal ændres i EU og i folketinget. Indtil den lovgivning er ændret, er det kommunens ansvar at gøre alt hvad vi kan, for at beskytte de grundvandsdannende områder for PFAS-sprøjtegifte. De områder skal udpeges i kommuneplanen og lodsejerne skal vide, at her vil kommunen arbejde målrettet for grundvandsparker med skov og natur eller økologisk drift. Forhåbentligt vil landmændene også selv være imødekommende. Vi drikker alle det samme vand.