Et skuffende valgresultat..

Enhedslisten fik et dårligt valg med en tilbagegang fra 13 til 9 mandater, og  5,1 % af stemmerne.

Fintællingen i det meget tætte løb er nu endelig  færdig. Det blev desværre den konservative Lise Bertelsen der fik tillægsmandatet. Så ærgerligt at vores spidskandidat i Vestjyllands storkreds, Maria Temponeras, lige akkurat ikke får Enhedslistens 9. mandat, som går til Søren Egge Rasmussen i Sydjylland. Både valgaftenen og hele dagen derpå var der usikkerhed, så begge kandidater hele tiden var i tvivl om det endelige resultat.

Hvorfor gik Ø tilbage og så meget? Vi ved det ikke, men mange ting har haft en effekt. F.eks at Alternativet hen i valgkampen så ud til at kunne komme over spærregrænsen, har nogle nok valgt at skifte fra liste Ø til Alternativet for at sikre dem plads i Folketinget.

Men ærgerligt at det er så mange. For Ø gik jævnt hen tilbage over hele landet med 1-2 procentpoint, også i Viborg. Det er nu tredje valg i træk vi går tilbage fra en gunstig position ved valgkampens begyndelse.

I Viborg fik vi 1448 stemmer, ca 2,5% og en tilbagegang på 448 stemmer, fra 2116 i 2019.

Det blev trods alt, et ”rødt” flertal. Vi håber at Mette Frederiksen ikke forærer  det hele væk!