Aksel Rosager | Hvad kan vi få i stedet for motorveje? Her er nogle af mulighederne

Af Aksel Rosager Johansen, medlem af Viborg Byråd og kandidat til folketinget for Enhedslisten

Læserbrev: Hvis vi sætter motorvejsprojekterne i stå næste år, kan vi halvere billetpriserne i den offentlige transport og sikre, at der ikke skal lukkes busruter pga. prisstigningerne. Det kan hjælpe dem, der rammes hårdest af inflationen, så de har et billigt alternativ til bilen.

En pause på motorvejsprojekterne frigør arbejdskraft og gravemaskiner. Det er vigtigt, fordi energikrisen først får en ende, når vi har opført mere vedvarende energi og lagt fjernvarme ud, hvor der i dag er gasnet. Lige nu udskyder Energinet projekter, fordi de mangler entreprenører. Det samme gør fjernvarmeselskaberne, bl.a. fordi de ikke kan hyre folk og maskiner til at lægge rørene i jorden.

I Enhedslisten insisterer vi på, at det er vigtigere at bremse energi- og klimakrisen, end det er at forværre dem med nyt motorvejsbyggeri. Et stop for motorvejsbyggeri er vigtigt for at få fart på den grønne omstilling og en afslutning på energikrisen.

Uden den unødvendige hærvejsmotorvej kan vi skabe og sikre store sammenhængende naturområder i Viborg Kommune. Nørreådalen kan holdes fri for støj og de to halvstore naturområder vest for Viborg, Hald Ege skovene og Finderup Øvelsesterræn, kan bindes sammen og blive et af de store sammenhængende naturområder, som naturen har så hårdt brug for.

Det ville være et oplagt område, hvis Danmark får den naturlov efter valget, som Enhedslisten og de andre grønne partier er gået sammen om at foreslå. Men det kræver, at der ikke kommer en hærvejsmotorvej i vejen.

At insistere på motorvejsbyggeri i den her tid er det samme som at insistere på at forlænge energikrisen, naturkrisen og klimakrisen. Særligt Hærvejsmotorvejen igennem Viborg er en dødssejler.

I Enhedslisten ønsker vi, at folketinget genforhandler trafikforliget, fordi forudsætninger har ændret sig drastisk. Og det næste forlig skal bruges til at bremse kriserne, ikke forværre dem.