De borgerliges ulovligheder

Der findes tre lov og orden partier i Danmark, som hele tiden vil stramme overfor flygtninge, muslimske indvandrere og bander, repræsenteret ved Venstres udvisningsminister, Inger Støjberg, justitsminister Søren Pape, og DFs Martin Henriksen.

Når det gælder egne handlinger, er man meget mere large. Det kaldes dobbeltmoral. Samtidig kan man også opleve kandidater, der er voldsomt uenige i deres eget partis politik. Det hænger ikke sammen, når V-kandidat Jarly undsiger Støjbergs strammerkurs på vælgermøder med flygtninge-indvandrere.

Det hænger ikke sammen, når DFs og Ks korps af plakatopsættere starter ulovligt før den fastsatte frist. Det kaldes tyvstart, og er usportsligt over andre partier. Tilmed sætter man op, hvor det ikke er tilladt, se fx Holstebrokrydset, hvor rækværkerne nu er armeret med plakater.

Mon der er afsender bag på plakaten? som foreskrevet.

Der gås til kanten, og over i visse tilfælde. Det er justitsminister Pape det   bedste eksempel på. I JAFI-sagen blev Byrådet kun blev reddet af en ændring af planloven. Navneret-sagerne viser, hvordan en del af et byråd med borgmesteren i spidsen, tvang et kommunalt selskab til at agere indirekte sponsor for VFF på fallittens rand.

Den sag er efter 7 år endnu ikke afsluttet. Det er ikke engang muligt at få den nuværende borgmester til at svare på, hvor mange penge og resurser Viborg kommune har brugt på navneret-sagerne.

Hvis vælgerne vil undgå flere af den slags ulovligheder, skal de stemme på et parti, der konsekvent har modsat sig den slags. Så er der kun en mulighed –  liste Ø.

Flemming Gundersen, spidskandidat for Enhedslisten i Viborg kommune