”Yankies go home”

I Enhedslisten Viborg er vi ikke begejstrede for, at USA har fået lov til at bygge en militærbase på Karup Flyvestation til over 1000 amerikanske soldater.

I en artikel i Weekendavisen (link nederst) udtaler vores byrådsmedlem Aksel Rosager Johansen (Ø) følgende:

”Med worst case-briller på bliver vort område under en storkrig et endnu vigtigere bombemål, end det var i forvejen. Der skal jo heller ingen kontrol være med lagrene på baserne. Jeg har ikke så meget tillid til Mette Frederiksen, at jeg tror, hun vil nægte amerikanerne en tilladelse under bordet til at opbevare atomvåben, hvis det ønskes. Det er jo set før i danmarkshistorien, i Thule.”

Aksel Rosager Johansen (Ø) er helst fri for amerikanerne i Karup, selvom det i den nuværende Ukraine-situation giver mening at alliere sig med USA i krigen mod Rusland. Også selvom basen vil medføre en økonomisk indsprøjtning i Viborg Kommune: ”Det er ikke et tilstrækkeligt argument for, at vi skal afgive suverænitet og acceptere, at amerikanerne ikke skal være underlagt dansk lov på dansk jord. I øvrigt viser historien, at USA har stor trang til at føre krige, som vi ikke er interesseret i at støtte. Tænk, hvad der kan ske, hvis Trump kommer igen!”

[…]

Og endelig vil Aksel Rosager Johansen (Ø) til allersidst gerne lige gøre opmærksom på noget helt andet, som i hans optik kan være med til at forklare borgmesterens begejstring for amerikanerne: ”Når der pludselig kommer 2.000 amerikanere, redder det simpelthen kommunens økonomi. De borgerlige har givet skattelettelser i 2014 og 2020, så der nu mangler penge i kommunekassen, men da de udstationerede kommer til at tælle med i kommunens indbyggertal, får Viborg i fremtiden automatisk et højere bloktilskud.”

I Enhedslisten Viborg har vi gentagne gange påpeget, at besparelser på velfærden i Viborg Kommune kan undgås, hvis skattelettelserne fra 2014 og 2020 rulles tilbage. Vi behøver ikke forære jord og suverænitet i Karup til det amerikanske militær for at få råd til velfærd.

Hele artiklen kan læses med abonnement på: https://www.weekendavisen.dk/2023-52/samfund/yankie-bar-og-baser

Ø-Plakat fra 2003 da USA med løgne og uden FN-mandat startede Irakkrigen