SØNÆS: Toiletter JA – Erhvervscenter NEJ

Flemming Gundersen, på vegne af Enhedslisten Viborg

For få år siden fik Viborg et helt nyt rekreativt område: Sønæs – en kombination af miljøprojekt, regnvandsbassin og renset vandtilførsel til Søndersø. Det eneste, der mangler, er nogle offentlige toiletter i området, da de nedlagte klubbygninger med toiletter til B67 er nedrevet. I stedet for at opføre en ny toiletbygning, har Viborg Kommune og private bygherrer gennem adskillige år arbejdet med planer for at tilføje området nogle funktioner, der også skulle finansiere toiletter. Nu er Viborg byråd igen i gang med at underminere sin egen kommuneplan via erhvervsbyggeri netop her.

PLANPROCESSEN

Lånevirksomheden Vexa ønsker nu som bygherre, at erhverve en grund til et nyt hovedkvarter, placeret på Sønæs. Kommunen går så i gang med at undersøge, – ikke om det er en god ide, men hvordan det kan lade sig gøre! Hvorfor vil Vexa ligge lige der? Det fremgår ikke af sagsbehandlingen, så allerede her går det galt.
En sådan virksomhed har intet behov for at ligge i et naturskønt område, ud over at det må være dejligt for ejer og ansatte. Er kommunens motiv at score en pæn pris for grunden, samt udøve såkaldt erhvervsvenlighed?

Økonomi- og erhvervsudvalget vedtog okt. 2022, at igangsætte en proces for at ændre plangrundlaget. Det skal muliggøre en lokalplan for et erhvervscenter med en bygning på 834 m2 med kontorer, cafe, diverse idrætsfaciliteter, samt eventuelt offentlige toiletter. Byrådet vedtog derefter en såkaldt idefase med høring og borgermøde. Der er i idefasen kommet 13 kritiske høringssvar. Nu står vi så med et plangrundlag: et forslag til kommuneplantillæg nr. 98, vedtaget 28. juni 2023, og sendt i høring med frist 30. august. Fire byrødder stemte dog imod.

Hvad er der så galt med projektet? Det er en privatisering af et offentligt rekreativt område. Det tilføjer ikke værdi til området. Byggeriet kræver dispensation for Søbeskyttelseslinjen. Den bør respekteres, uanset om der før har ligget en nu nedrevet bygning. Hvilken præcedens vil der være? Det er en glidebane for alle mulige andre aktiviteter, som ikke hører hjemme i området. Erhvervsbyggeri i et naturområde er en dårlig ide, og netop ikke i overensstemmelse med kommuneplanen. Igen undergraver kommunen sin egen planlægning, og der er mange ledige kontorbygninger i byområdet. Kommunens troværdighed på planområdet er lig nul.

Kan bygningen arkitektonisk indpasses i det omliggende område? Vi tvivler. Erhverv vil skabe mere trafik med støj og parkering. Der bør ikke tilføres aktiviteter og trafik ud over det, arealets status som rekreativt areal berettiger til. Man behøver ikke lave et erhvervscenter for at få nogle offentlige toiletter. Hvad sker der med
bygningen, hvis Vexa flytter eller går konkurs? Sønæs er oprindelig støttet af diverse fonde og Naturstyrelsen. Der kan være stor risiko for, at fonde fremover vil være mindre tilbøjelige til at støtte projekter, hvis Byrådet ændrer anvendelsen af dele af området og således reducerer det støttede projekts kvaliteter.

HVAD MÅ DER GØRES?

Sønæs er velbesøgt, og velfungerende, og folk kommer der, for at gå en tur i fred og ro. Men der er brug for toiletter. Det er et hidtil ubesvaret mysterium, hvordan en forholdsvis velstående kommune ikke har råd til at bekoste en offentlig toiletbygning. Den skal ikke fedtes ind i alle mulige andre projekter, der skal medfinansiere. Vi har et unikt rekreativt område: bevar den herlighedsværdi, og frihold det for alt andet. Enhedslisten opfordrer hermed alle modstandere af projektet til at gøre indsigelser, så projektet må opgives. Kontakt politikere fra S, V og K og forklar dem, at ideen er dårlig.