Viborg helt i bund som grøn kommune. Flemming Gundersen

Viborg helt i bund som grøn kommune.

På seneste byrådsmøde 21. november kunne man opleve kontrasten mellem ord og handling. Her blev Viborg kommunes madservice nedgraderet med hensyn til økologisk andel på ældremaden. Økologiandelen skal ikke stige, som ellers tidligere vedtaget i kommunens madpolitik. Kun SF og Enhedslisten protesterede.

På byrådets temamøde, der afholdes inden selve byrådsmødet, drøftede man vækst og bæredygtighed. Her luftes lysteligt fine ord om cirkulær økonomi og bæredygtighed, men byrådets vedtagelse er et eksempel på, at Viborg kommune netop ikke fremmer det grønne. I stedet fik vi et langt indlæg fra Venstre om det konventionelle landbrugs fortræffeligheder. Men det er jo ikke rigtigt, at det industrielle landbrug er mindre forurenende og CO2 belastende end økologisk dyrkning- tværtimod!

Byrådets vedtagelse står også i voldsom kontrast til konstitueringsgrundlaget, som hele tre steder nævner det grønne, klima og miljø, og minsandten: partierne vil understøtte, at madservice i daginstitutioner i øget grad bliver økologisk. Så børnene skal være sunde, – men altså ikke de ældre, som allerede er på vej i graven!

Virksomheden Green Match har målt alle 98 kommuners ”grønne” indsats for årene 2017-18. Her er Viborg i nærheden af dumpegrænsen på en beskeden 83. plads, i dårligt selskab med de vestjyske kommuner, som Viborg normalt helst ikke vil bunkes sammen med: Holstebro, Ringkøbing/Skjern, Lemvig, Struer, med placeringer mellem 86 og helt i bund. Viborg vil normalt helst konkurrere med og overgå Randers, Silkeborg, Skanderborg og Horsens, som er placeret som nr. 6-29, og dermed ligger milevidt over Viborg. Også Vejle og Herning har en bedre placering end Viborg, – og Skive, den ildesete lillebror, er nr. 56.

Hvad er det så man måler? Blandt andet varmepumper som opvarmningsform, indbyggere pr. bil, skolers miljøundervisning (den grønne flagordning), økologisk indkøb mv.

Sådanne mål er altid behæftet med en vis usikkerhed, men uanset pejlemærker og målemetoder vil jeg konkludere, at denne bundplacering er et klart symptom på, at de forenede byrådspartiers grønne nedslag i konstitueringen overhovedet ikke kan ses i praktisk politik. Det er snarere kejserens nye klæder.

For der er ellers nok at tage fat på. Nogle eksempler: mere økologi, en løsning på kommunens fjernvarme, energi og overskudsvarme, flere LAR-løsninger ved seperatkloakering, flere elbiler og flere tog, mindre sprøjtegift og i sidste ende: en økologisk omlægning af landbruget.

Det vil Enhedslisten medvirke til. Vil byrådets store flertal?

Flemming Gundersen

Byrådsmedlem for Enhedslisten i Viborg kommune