Vestbadet skal bevares og udvikles.

Vestbadet i Viborg kæmper i øjeblikket for sin overlevelse. Svømmeklubben og enkelte politikkere i byrådet ønsker en ny svømmehal med 50 meter bane til elitesvømmere placeret lige oven i Vestbadet.

Dette til trods for at Vestbadet har været besøgt af 30000 gæster i år. Dette tal fortsætter med at stige da folk fortsætter med at strømme til. Hele vinteren er der nemlig saunagus 2 gange ugentlig, i den store flotte sauna som blev bygget i 2013. Derud over er der cafe og udlejningslokaler som året rundt udlejes, og flere benytter sig af dette til medarbejdere, til en hyggelig aften med mad og saunagus.

Denne våde drøm om at ødelægge dette åndehul for byens borger, er så langt ude på dybt vand, som det overhovedet kan komme. Det er mig en gåde, hvordan byrådet kan gå med til at afsætte 52 mio. til en ny svømmehal, når skoler som virkelig trænger til en renovering, må vente?

I aften d. 25 oktober kl. 19 har socialdemokratiets partiforening vest og svømmeklubben indkaldt til en høring om Vestbadet på Vestervang skole i hallen. Her vil jeg benytte chancen for at udtrykke min og Enhedslistens utilfredshed om, at en ny Svømmehal skal være på bekostning af Vestbadet. Jeg vil anbefale alle der ønsker Vestbadet bevaret, møder op i aften, så vi kan give dem et koldt gys, så deres våde drøm ender som en ren maveplasker.

I Enhedslisten mener vi, at en by af Viborgs størelse skal have et friluftsbad, og med over 30000 besøgende det sidste års tid, viser den sin berettigelse. Derfor ønsker vi den vedligeholdt og udviklet over de kommende år. Kommunen har indhentet tilbud på en overdækning af det store bassin med 50m bane (store Claus) som kan rulles over i dårligt vejr, som alternativ til at bygge en ny svømmehal. Dette er meget billigere, så lad os få det frem i lyset. Lad os snakke om en anden placering, der er forslået mange andre steder, som ikke ødelægger noget for nogen. Alt for meget omkring dette er forgået bag lukkede døre, for at undgå oprør fra befolkningen. Enhedslisten har intet imod en ny svømmehal i Viborg, men det skal ikke være på bekostning af Vestbadet, ej heller renovering af skoler mv. Det skal være når der er råd til det!

Anita Andersen

Medlem af Enhedslisten Viborgs bestyrelse.