Vestbadet – en folkesag bliver til elite- og konkurrencesport

Læserbrev i Viborg Stift Folkeblad af Liz Dueholm

For mere end 50 år siden blev Vestbadet etableret ude på Rughavevej. Et scoop for bydelen der hverken havde kirke eller skole!

Derimod var og er der mange almene boliger, etageblokke, hvis beboere har haft glæde af en sådan offentlig facilitet lige rundt om hjørnet. I tiden der er gået, har Vestbadet haft både gode og dårlige sæsoner, men har formået at forny sig og fastholde sit tag i folket.

Senest ved den utroligt store opbakning på Facebook til at bevare badet i sin nuværende folkelige form.

I 2017 lufter Viborg Svømmeklub sit behov for en hal med 50-meter baner, der kan bruges til konkurrencesvømning. Foreningen tager ideen til byrådet, som bevilger penge til en forundersøgelse. Men kommunens forundersøgelse ser umiddelbart ud til at bestå mestendels af Viborg Svømmeklubs egen undersøgelse og egne konklusioner, som naturligvis fokuserer på egne behov.

Svømmeklubben har nu også ud over ønsket om konkurrencebaner, også ønske om en placering lige oven i Vestbadet. Nu lader det til, at forundersøgelsens konklusioner uden videre er tænkt besluttet i byrådet, således at der sættes penge af til en gennemførelse af projektet. Men en forundersøgelse skal jo netop stikke en finger i jorden, inden der efter en debat tages en endelig beslutning.

At der nu netop er skabt en reel folkelig debat burde få politikerne til at stoppe op og lytte. Enhedslisten bakker op om bevaring af Vestbadet i sin nuværende form.

En eventuel beslutning om at bygge en svømmehal til elite- og konkurrencesport, skal ikke gennemføres på bekostning af den enestående kulturperle, Vestbadet er.