Velfærden og klimaindsatsen skal ikke i dybfryseren – 30. marts

Folkebladets redaktør, Lars Norup, antager i sin leder lørdag, at jeg må befinde mig på en anden planet, når jeg ikke mener den nuværende krise skal betales ved forringelser af velfærden. Det er nu ikke tilfældet, men det kan da være, at der er en verden til forskel på, hvordan Norup og jeg ser på den økonomiske krise, vi tilsyneladende står på tærsklen af.

Det er bestemt ikke, som det antydes i lederen, min og Enhedslistens opfattelse, at der ikke skal gøres en indsats for at holde hånden under den private sektor. Det er også derfor, vi sammen med regeringen og Folketingets øvrige partier, har vedtaget hjælpepakker, der har til formål at begrænse virksomhedslukninger og fyringer.

Vi har også støttet, at bankerne i den aktuelle situation får mulighed for at bruge af den reserve, der er sat af til dårlige tider, men vi har samtidig stærkt beklaget, at der ikke var støtte til vores forslag om at gøre det betinget af, at Danske Bank og andre store banker ikke i den nuværende situation udbetaler milliarder til sine aktionærer. Det er helt uacceptabelt, hvis det ligesom under finanskrisen for ti år siden ender med, at det bliver den offentlige velfærd, og de der har den løseste tilknytning til arbejdsmarkedet, der kommer til at betale regningen, mens bankerne og de mest velstående i vores samfund går fri.

Det kan i den nuværende situation også være på sin plads at se på de gigantiske skattelettelser, der er gennemført i årene siden Fogh Rasmussen trådte til. Arbejderbevægelsens erhvervsråd har opgjort, at alene indkomstskatten er lettet med 65 milliarder kr siden 2002. Penge der i den grad er blevet skævt fordelt. De ti procent rigeste har i gennemsnit fået lettet skatten med 53.000 kr årligt, mens de ti procent fattigste har fået den lettet med 1.200 kr. Ser man på geografien har borgerne i Gentofte gennemsnitligt fået en skattelettelse, der er mere end dobbelt så stor som den, der er kommet borgerne i Viborg til gode. Der er økonomisk brede skuldre til at bære krisens omkostninger.

Der er næppe nogen, der vil påstå, at vi ikke står overfor økonomiske udfordringer, men der er åbenlyst store forskelle i holdningen til, hvordan de skal løses. Står det til Enhedslisten bliver det hverken de dårligst stillede på arbejdsmarkedet eller den offentlige velfærd, der skal betale regningen. Klimaindsatsen skal bestemt heller ikke havne i dybfryseren, som Norup forbløffende nok foreslår. Tværtimod skal investeringer i en omfattende grøn omstilling være et afgørende element i at få os helskindet gennem krisen.

Jakob Sølvhøj, gruppeformand for Enhedslisten i Folketinget, valgt i Vestjyllands storkreds.