Vækst eller grøn omstilling? Vi kender svaret. | Frederik Berg Overgaard

Viborg kommune har udsendt en pressemeddelelse i anledning af ansættelsen af en erhvervskoordinator. Den kan ses på kommunens hjemmeside. Indholdet i pressemeddelelsen er også blevet omtalt i Viborg Folkeblad tirsdag d. 2/11-21.

I pressemeddelelsen skrives der: Viborg Kommune styrker service til erhvervslivet ved at ansætte en erhvervskoordinator og ekstra sagsbehandlere. Det mener vi i Enhedslisten, er en rigtig dårlig idé og en spildt mulighed for grøn omstilling. Vi kan ikke vækste os ud af klimakrisen.

Men hvad vil vi så i Enhedslisten?

Vi vil ansætte en grøn koordinator der arbejder med klima, miljø og natur – både med konkrete projekter og med at sikre den grønne vinkel på nye tiltag i kommunen. Erhvervslivet skal rådgives og samarbejde med kommunen om grønne og bæredygtige løsninger – Især landbruget kan have gavn af et samspil med kommunen til at få gang i den grønne omstilling. Projektet “Vild med vilje” kan også få et løft, så vi kan styrke biodiversiteten i dyre- og plantelivet.

Det vil vi meget gerne være med til.

Hvad så med byggesager og behandlingstid? SF havde i budgetforligs forhandlingerne et udmærket forslag om gebyr for byggesagsbehandling. Hvis der skal behandles hurtigere, må erhvervslivet spytte lidt i kassen.

For os virker det som om, at for Borgmesteren og det meste af byrådet er klima underordnet – så længe Viborg kan få mere vækst og erhvervsvenlighed. I konstitueringsaftaler og budgetforlig er vækst, tilflytning og leflen for erhvervslivet nærmest mejslet i sten – Vi vil udskifte disse med klima, miljø og leflen for naturen. Men nu og her ser det sort ud for det grønne i Viborg Kommune.

På vegne af Enhedslisten Viborg – Byrådskandidat Frederik Berg Overgaard