Undtagelsestilstand og masser af te

2017-06-25

SOLIDARITETSBESØG I KURDISTAN TYRKIET:

25.-28.maj besøgte 4 byrådsmedlemmer fra Enhedslisten, samt MF Christian Juhl, det sydøstlige Tyrkiets hovedby Diyarbakir i Kurdistan.

Ankomst:
Vi ankommer i solskin og 30 graders varme til Diyarbakir, som på kurdisk hedder Amed.
Vi bliver installeret på et udmærket hotel og vores tolk bekræfter, at programmet er på plads. Og det viser sig at holde stik med 10 aftalte møder de næste tre dage.

Indlogering-Kurdistan-Flemming

Undtagelsestilstand
Tyrkiet er i undtagelsestilstand siden kupforsøget juni 2016, og specielt er situationen i de kurdiske områder spændt. Men umiddelbart kan man ikke se det i gadebillet, byen virker moderne, travl og varm med masser af biler og fodgængere. Kvinder bærer alle former for beklædning, få næsten helt tilslørede, nogle kun med tørklæde og mange med almindelig vestlig påklædning. Så det er meget blandet, men dog bærer ingen af de kvinder, som vi holder møder med, tørklæde.
Vores tolk ber os om ikke at gå alene rundt, og ikke gå ind i den gamle by, som vi skal besøge senere. De gamle kvarterer indenfor den ældgamle bymur rummede førhen hele byen, men byen har de seneste årtier haft voldsomt vokseværk, og vi så masser af byggekraner i det der nu er en millionby.

Ødelagt-Kurdistan-Flemming

Politiet
Politiet ved vi er ankommet, og holder øje med os, for allerede i lufthavnen blev en af os antastet. Næste morgen opdagede vi de civilklædte unge betjente, der i biler alle tre dage fulgte os rundt til møderne. De gjorde ikke noget, men vekslede bemærkninger med tolken. Nok mere for at intimidere kurderne end os.

Ramadan
Ramadanen startede, mens vi var der. Vi blev vækket ved en voldsom larm midt om natten – en trommen i gaderne, der fortæller folk, at nu begynder ramadanen, og at muslimer skal se at komme op og få spist inden solopgang, ca. kl. 5. Og så ingen mad indtil solnedgang, kl. 19.40. Trommeriet gentog sig næste nat.
Dagen efter spiste vi aftensmad på dette tidspunkt, og vi kunne i en stor restaurant se en masse familier vente spændt til solen gik ned, – og så blev der ellers serveret. Maden er dejlig, ofte grillet kød af forskellig slags med masser af grøntsager. Ingen alkohol overhovedet, men vand, saft, og te – masser af te. Det blev en meget ædruelig tur, men man kunne dog købe en øl på hotellet.

Solidaritetsbesøget
Enhedslistens delegation mødte lokalpolitikere og forskellige organisationer, som Erdogan-styret har udsat for omfattende chikane og undertrykkelse de seneste to år, i kølvandet på kupforsøget 15. juni 2016, og senest folkeafstemningen 16. april 2017, der gav præsident Erdogan nærmest enevældige beføjelser.
Besøget var en vigtig del af det igangværende solidaritetsarbejde med partiet HDP, dets lokale repræsentanter og forskellige andre organisationer.

Møderne.
Vi fik af de lokale kurdiske organisationer et stærkt indtryk af hvor omfattende undertrykkelsen er. Alle fortalte stort set den samme historie:
Erdogan bruger undtagelsestilstanden efter kupforsøget til at lave et omfattende indskrænkning af demokratiet i Tyrkiet. Folkevalgte og journalister fængsles, mens TV-stationer, kvinde- og menneskerettighedsorganisationer lukkes på stribe. I de kurdiske områder er mere end 50 borgmestre blevet tvangsfjernet, heriblandt de to overborgmestre i Diyarbakir, og rigtig mange sidder fortsat fængslet. Mere end 3 mio. mennesker har mistet deres folkevalgte lokalpolitikere. I stedet for borgmestrene har Erdogan-styret indsat administratorer, kaldet statskommisærer, der via dekreter regerer lokalt, fyrer ansatte og forbyder lokale organisationer og lukker deres kontorer.
Vi havde møder med en lokalafdeling af det venstreorienterede kurdiske parti HDP, som er en forholdsvis ny sammenslutning af forskellige venstrefløjsgrupper. Vi mødtes også med advokatrådet, inklusive sagførere, der fører sager for fængslede borgmestre, med en fagforening for offentligt ansatte og med fyrede kulturarbejdere, der søger at genetablere det kulturcenter, som myndighederne har lukket. Mange andre organisationer er lukkede –f. eks. kvindekrisecentre- musikskoler og skoler med modersmålundervisning i kurdisk og armensk.
Alle vi talte med risikerer selvsagt at blive arresteret. Borgerne kommer kun nødigt på rådhuset, hvor statens folk registrerer alle, og hvor politi og militær er meget synlige.

Stærke kvinder under pres.
Sidst men ikke mindst snakkede vi med en kvindeorganisation og et nyhedsbureau drevet at kvinder. Det er karakteristisk, at kvinder generelt har en fremtrædende rolle i mange kurdiske organisationer. Der satses stærkt på kønspolitisk ligestilling, og der vælges ofte to med-formænd og to borgmestre af hver sit køn. Men kampen for at bekæmpe den stærkt patriarkalske tyrkiske kultur er hård. Erdogan-styret forsøger bogstavelig talt at sende kvinderne hjem til kødgryderne, og fratage dem rettigheder, som de har tilkæmpet sig de seneste 15 år, og specielt blandt kurderne.

Gåtur-Kurdistan-Flemming

Gåtur i den gamle bydel SUR
Vi afsluttede besøget med at gå en tur sammen med lokale beboere i bydelen SUR, den oprindelige by inden for den gamle bymur. Her har der været kampe det seneste år, og de tyrkiske myndigheder har ødelagt en del beboelser og jaget folk ud. Nogle er blevet truet med, at de skal forlade deres hus inden en måned. De fleste boliger har fået lukket for vand og el. Mange beboere nægter at flytte.
Dette sker for at skræmme folk, og ødelægge den kurdiske kultur, som ellers fik en opblomstring i begyndelsen af dette årtusinde.

Gåturen blev afbrudt af en politipatrulje, der tjekkede og inddrog vores pas. Imens fik vi serveret te af de lokale. Vi var naturligvis lidt bekymrede – får vi vores pas igen? bliver vi arresteret? når vi vores fly hjem? Efter mere end en time fik vi vores pas tilbage, fortsatte turen og besøgte et lokalt midlertidigt rådgivningskontor for de lokale. En lokal journalist lavede et lille indslag til en kurdisk nyhedstjeneste på nettet (vedlagt).

Vi nåede flyet uskadte, men trætte og med mange indtryk i bagagen.

Kampen i Tyrkiet fortsætter: Mens Erdogan indfører koranlæsning i skolerne, er en protestmarch netop i gang mellem Ankara og Istanbul, arrangeret af et borgerligt parti, som også nu har fået nok af Erdogan-styrets undertrykkelse.
Der er her ikke plads til at redegøre for den indviklede politiske situation i Tyrkiet, inklusive partiet PKK, eller for kamphandlinger og flygtningestrømme i grænseområdet ved Syrien.
Men jeg vil naturligvis meget gerne holde møde eller oplæg om den politiske situation i Tyrkiet, kurdernes frihedskamp og den generelle tiltagende undertrykkelse i landet.

Flemming Gundersen, byrådsmedlem i Viborg for Enhedslisten

Fotos og links:
Ødelagte boliger i SUR.
Stærke kvinder.
Smalle gader.
Kurdisk nyhed om vores pasepisode: ANF News-link: https://anfenglish.com/kurdistan/european-politicians-blocked-have-their…