Spørgsmål og svar til Midtjyllands Avis

2017-11- 05 Svar til MJA

1. Hvad mener du, er det vigtigste fokusområde, når der skal skabes udvikling i Bjerringbro?
Handelslivet – en livlig gå- og handelsgade er nødvendig for en så stor by, så handl lokalt. Men handlen centraliseres voldsomt i disse år i Viborg.
De forenede byrådspartier, uden om Enhedslisten, har vedtaget flere lokalplaner, der udvider butikskapaciteten i Viborg, dvs. i Banebyen, Falkevejskvarteret og udvidelsen af storcenteret Holstebrovej. Det vil betyde butiksdød både udenfor Viborg og i Viborgs midtby. Derfor stemte Enhedslisten imod disse planer.

2. Fremtiden for Tange Sø?
Tange sø skal bevares og bør fejre 100 års fødselsdag om et par år.

3.Skal der anlægges en motocross-bane lige udenfor Bjerringbro – på Bjerrevej 43?
Nej, af flere grunde. Området har en økologisk forbindelseslinje, som vil blive skåret over af anlægget. Der er et stilleskov tæt på. Banen vil støje, uanset om gældende støjkrav er overholdt. Alt i alt er det en meget dårlig ide, og jeg forstår godt den lokale modstand.

4.Hvad vil du gøre for at sikre yderområderne i Viborg Kommune?
Digital infrastruktur. Kommunen må sikre internet- og mobilforbindelser overalt i kommunen. Stoppe centralisering af offentlige funktioner, og skabe arbejdspladser ved at arbejde for at få omlagt landbruget til økologisk produktion.

5.       Hvem skal være borgmester – og hvorfor?
Enhedslisten er ikke færdig med at drøfte om eller hvem vi vil pege på, men det er vi klar til på valgaftenen.

Besvaret af Flemming Gundersen, spidskandidat og byrådsmedlem