Flemming Gundersen

Regeringen og DF: Hjemsend de uønskede!

Kort før jul oplevede jeg stor uro og bekymring på et møde i Integrationsrådet, Viborg. Baggrunden var selvfølgelig regeringens og DFs hensynsløse finanslovsforlig om flygtninge- indvandrere. Groft sagt betyder forliget: I er her kun midlertidigt, og skal hjemsendes! Vi forsøgte at dæmpe uroen, da loven slet ikke var udformet konkret endnu, og vi ikke ved, hvordan det ender.

Nu har Støjbergs ministerium fremlagt et lovforslag, L 140, endog tre dage før høringsfristens udløb. Hastværket skyldes krav fra Dansk Folkeparti, for som Martin Henriksen arrogant udtrykker det: Forslaget skal vedtages så hurtigt som muligt, og vi ændrer ikke vores politik, fordi Dansk Flygtningehjælp eller Røde Kors skriver det samme, som de plejer!

Lovforslaget består af 111 ændringer til udlændingeloven, – og andre love. Det kan være lov om repatriering, integration, beskæftigelse, straffeloven, socialpolitik, danskuddannelse og valgretsregler.  Alle dele af forligsteksten indeholder stramninger, nedskæringer, forringelser for en gruppe meget udsatte mennesker.

Men med en forkortet høringsfrist har både mange organisationer og råd, og advokater, dommere og politi med flere svært ved at kommentere og dermed påvirke forslagets endelige udformning. Simpelthen lovsjusk, og uforståeligt at den lovgivende forsamling ikke skal overholde frister i lovgivningsprocessen!

Allerede den 24. januar bliver forslaget behandlet første gang i Folketinget. Herefter kan det vedtages d. 21. februar, og træde i kraft i marts. Regeringen håber vel det er vedtaget, inden valgkampen for alvor begynder. DFs krav om hjemsendelse er nu entydigt regeringens politik, fordi der er en klar enighed mellem V, K, LA og DF om, at de fremmede er uønskede. De skal ikke uddannes, ikke i arbejde, ikke lære dansk, nej, de skal ud!

Også i Beskæftigelsesudvalget må al tale om at få flere indvandrerkvinder i arbejde ophøre, så udvalgets handlingsplan skal vel ændres.

Jeg er desværre pessimist med hensyn til, om der sker egentlige ændringer eller forbedringer af forslaget. Det er skammeligt, at den politiske udvikling i Danmark er nået hertil. Lad os få fjernet denne forfærdelige regering med DF i førertrøjen, – der er snart valg.

Flemming Gundersen, medlem af Integrationsrådet og Beskæftigelsesudvalget, for Enhedslisten i Viborg kommune.