Læserbrev (VSF) Mens vi venter på bedre tog til tiden – Flemming Gundersen

2021-09-12 stationslæserbrev: Ole Olssons kritik, d. 27.08, af forholdene på Viborg Station er helt berettiget.

Han karakteriserer det ødelagte stationsmiljø som en straf mod togpassagerer: en vej der adskiller, omstændelig adgang til perronen, lukket ventesal og lukket billetsalg i stationsbygningen, mangelfuld information, elendige venteforhold på perronen med mere.

Miseren stammer fra den vedtagne plan om at  bygge et nyt gymnasium, en ny vej til betjening af den nye sygehushovedindgang, og hertil diverse  nyanlæg ved stationen. Men ikke en ny elevator fra busstationen. Det lå vel også i kortene, at stationens billetsalg og ventesal måske skulle nedlægges. Endelig skulle den bevaringsværdige signalpost fjernes, og de regionale cykelstier forbindes ved stationen.

Det er kun delvis lykkedes at få alt det til at hænge fornuftigt sammen. Jeg udtrykte ved vedtagelsen i byrådet 2015 betænkeligheder ved forholdene for især togpassagererne og for forringelse af det kulturhistoriske stationsmiljø.

Tiden har vist, at jeg havde ret: den vindblæste perronø med billetautomater i regn og slud er en markant serviceforringelse for togpassagerer. Den skandaløse nedslidte elevator er ikke skiftet endnu, og hvor er den nedtagne signalpost, – i mølpose, reddet i sidste øjeblik? Stationens billetsalg og ventesal blev lukket i 2020, der er ingen service, men laaang adgang til perronen. Den bevaringsværdige remise er gemt væk bag en vej.

Positivt er der forbedringer i stisystemet for cyklister, hvor der dog mangler det sidste mht. cykelparkering.

Hvorfor går det sådan og er Viborg station et enestående eksempel? Desværre ikke.

Jernbane og offentlig trafik er nedprioriteret, fordi de 2/3 af befolkningen med bil favoriseres  voldsomt. Beslutninger tages ofte af overvejende mandlige bilister, der aldrig kører i bus eller tog. Således også i Viborg. På landsplan har vi partier, ja ligefrem trafikmafiaer, der prioriterer motorveje over alt andet, og ofte forringer de transportforlig, som de selv  har indgået. Bare tænk på DF og Togfonden, og Venstres Pihl Lorentzens udtalelse om, at togdelen af det seneste motorvejsforlig skal ud, når han kommer til!

Derfor udsultes jernbaner reelt. Derfor er det ikke særligt fordelagtigt at køre med bus eller tog: det er  simpelthen for dyrt, for dårligt og for langsomt. Derfor er stationer over hele landet ved at blive afløst af vindblæste læskure og automater, samt toiletter der er aflåste eller helt væk. Samtidig kan man opleve, at de offentlige myndigheder og de forskellige baneselskaber ikke er gode til at arbejde sammen.

Venstrefløjen har en helt anden transportpolitik, som prioriterer togtransport. Det er der hårdt brug, men der er især brug for mere end pæne ord fra Mette Nielsen og Birthe Harritz. Der er brug for handling til at favorisere togtrafik – både fra de borgerlige og fra Socialdemokratiet. Ellers kan det ikke lykkes at nedbringe transportsektorens kolossale CO2 aftryk i form af fx nye motorveje.

Flemming Gundersen, togrejsende, cyklist og byrådsmedlem i Viborg kommune for Enhedslisten.