Læserbrev: En tur mellem Bjerringbro og Viborg ville kun tage 30 minutter på en supercykelsti.

Af Aksel Rosager Johansen, Enhedslistens byrådskandidat, og Rasmus Vestergaard Madsen, Enhedslistens trafikordfører i Folketinget.

Den manglende Hærværksmotorvej er ikke der, hvor regeringen svigter i sin infrastrukturplan. Problemet er Socialdemokratiets snæversynethed, der overser cyklismen.

Viborgs bilister er så rigeligt tjent med opgraderingerne af A13 og A26 til 2+1 veje, der også køres udenom landsbyerne. Så slipper vi for at blive fanget bag en traktor, og landsbyerne slipper for træls gennemkørende trafik.

Hærværksmotorvejen ville derimod ødelægge beskyttet natur og øge CO2-udslippet. Det er det stik modsatte, vi har brug for, når vi står midt i klima- og naturkriser. Vi har brug for, at folk pendler på cykler.

Det store problem med Socialdemokratiets plan er, at cyklismen er stort set overset. Det er hamrende uambitiøst. Den teknologiske udvikling har givet relativt billige og fremragende elcykler, der kan øge den behagelige pendlerradius på cykel til 20 km.

Det er der et enormt potentiale i. Men det kræver store investeringer i nye supercykelstier, før vi kan lokke bilister over på cyklen. Supercykelstier retter sig specielt mod cykelpendlernes behov, da de er planlagt, så de giver den mest direkte rute, med så få stop som muligt og en højere grad af komfort.

Stierne har jævn belægning, høj grad af vedligehold og ekstra service som pumper og servicestationer. En ide til Viborgs første supercykelsti kunne være de ca. 20 km mellem kommunens største byer Bjerringbro og Viborg, over Dalsgårde og Vinkel til Banestien i Bruunshåb. Med de nye 45 km/t elcykler ville den tur kun tage 30 minutter på en supercykelsti. Det kunne flytte pendlere over på cyklen.

Foreløbige beregninger fra DTU viser, at der er en meget høj samfundsmæssig forrentning på op mod 23% for supercykelstier! Det er langt mere end selv de bedste tal for enhver vej, fordi cyklismen også har en stor sundhedsgevinst. Motion og frisk luft holder os raske og gør os gladere.

Ingeniørforeningen har udregnet, at supercykelstier til alle landets større provinsbyer vil koste ca. 11 milliarder kroner. Derfor foreslår Enhedslisten, at der sættes over 10 mia. kroner af til nye cykelstier i de igangværende forhandlinger.

I Viborg har vi ikke en eneste supercykelsti, og det er klart, når de store partier har stirret sig blinde på et luftkastel af en hærværksmotorvej. Der er intet pres fra Viborgs borgmester for supercykelstier.