Kridtslogans malet i gågaden under ølfestivalen

En gruppe aktivister med tilknytning til Enhedslisten Viborg har lørdag malet klimaslogans i gågaden, mens den var fyldt med ølglade gæster til Ølluminatis ølfestival.

Aktivist og byrådsmedlem Aksel Rosager Johansen (Ø) udtaler: “Også i år eskalerer klimaforandringerne. I kommunens klimaplan forsøger man at male et skønmaleri af situationen. Men politisk spin hjælper ikke klimaet. Det er kun handling, der gør det.” Aksel hentyder til, at klimaplanen ser bort fra Apples datacenters energiforbrug, kraftigt undervurderer metans drivhuseffekt, og dermed landbrugets udledninger, samt regner afbrænding af skove som CO2-neutralt.

Aktivisterne maler også med kridt i protest mod Viborg Kommunes forsøg på at intimidere en kridtaktivist med truslen om at rejse en erstatningssag, fordi kommunen insisterer på selv at vaske kridtstregerne væk, inden regnen gør det. Samtidig har kommunen nu fjernet den sidste plakatsøjle, alle kunne bruge, så det nu kun er kommercielle reklamer, der kan ses i midtbyen.

Aktivisten Astrid Kruse Noe udtaler: “Jeg elsker bare at tegne med kridt. Det er træls med de biler, der suser henover Nytorv, og de klimaforandringer vi skal leve under i fremtiden. At kommunen truer en kridtaktivist er latterligt, og får kun flere til at kridte.”

For yderligere kommentarer kontakt Aksel Rosager Johansen på 20 27 25 57