Ingen ændringsforslag til budgetet.

Viborg: Når politikerne i byrådet mødes onsdag den 10. oktober for at vedtage budgettet for næste år, bliver tallene stort set de samme, som da budgettet var til første behandling onsdag den 19. september.

30 af byrådets 31 medlemmer, som repræsenterer fem partier – Venstre, Socialdemokratiet, konservative, Dansk Folkeparti og SF – er med i forliget, mens Enhedslistens Flemming Gundersen i modsætning til sidste år og forrige år har valgt ikke at gå med i forliget.

– Vi har valgt ikke at bruge tid og kræfter på at stille med en række ændringsforslag, som vi jo ved ville blive nedstemt af “de forenede forligspartier”. Det ville være rene paradeforslag og være en tom markering fra vores side, siger Flemming Gundersen.

Énmands-gruppe

Han tilføjer, at når man er en énmands-gruppe, som han er i byrådet, er det ekstra svært at bruge mange kræfter på at sætte sig ind i og formulere alternativer til det store flertals politik, som alligevel ikke har en chance for at blive vedtaget.

– Men vi vil naturligvis gentage, hvorfor vi ikke er med i budgetforliget, som reelt betyder, at man igen sparer på svage grupper som børn, ældre og handicappede. Ganske vist får de på papiret 15 millioner kroner mere til næste år, men det mere end spises op af de grønthøsterbesparelser, der også er lagt ind i budgettet, siger Gundersen.

I forliget ligger, at skatten uændret fastsættes til 25,7 procent, ligesom jordbeskatningen – grundskyldpromillen fastholdes på 23,7 promille. Endelig er kirkeskatten også uændret på 0,93 procent til næste år, har de fem partier aftalt.