Hærværksmotorvejens grønne plus – Aksel Rosager Johansen

Med Hærværksmotorvejen har et kulsort flertal på Christiansborg besluttet, at den fossile infrastruktur skal udbygges for enhver pris. Det er som om, at flere biler på vejene i Viborg er godt i sig selv. Mere tung trafik. Mere cement. Mere trængsel i Viborg by. Og det er midt i en klimakrise. Man river sig i håret.

Ligegyldigt hvilken rute Hærværksmotorvejen får, vil den ødelægge flotte naturområder og forurene landet med støj.

Finansminister Nicolai Wammen (S) var tilmed så fræk at lyve i præsentationen af aftalen. Aftalen har et lille grønt klimaplus, sagde han. Det er bare uden at medregne anlægsomkostningerne. Og anlægsomkostningerne er sorte som den asfalt, der lægges. Spindoktoren smiler og klapper i sine hænder. Men klimaet reagerer ikke på spin. Klimakrisen kan kun bremses, hvis vi reelt laver reduktioner i udledningen af drivhusgasser.

Med trafikaftalen viser Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Nye Borgerlige, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Venstre og Konservative at de grundlæggende er ligeglade med katastrofale klimaforandringer. De er administratorer af den fossile økonomi. De kan og vil ikke løsrive sig fra den fossile logik.

Men løsrivelsen vil komme. Spørgsmålet er bare, hvor voldsomme klimakatastrofer der skal til, før administratorerne af fortidens fossile økonomi får øjnene op.
Ligesom vi på energiområdet omlægger til vedvarende energi, er det også en bunden opgave at omlægge produktion, transport og landbrug, så planetens grænser ikke overskrides. Ovennævnte partier vil ikke omstille transporten. Næste skridt er landbruget. Her virker det heller ikke til, at de vil tage et opgør med de ødelæggende dyrefabrikker. Det har dystre udsigter at lade dem sidde på taburetterne.

Aksel Rosager Johansen

Spidskandidat for Enhedslisten