Gæs eller motorveje – Flemming Gundersen

Et lille håb for både natur og klima blev tændt d. 25. juni. De trækkende Tajgagæs ved Tjele er nu ikke mere truet af  8 vindmøller, et meget omstridt projekt. Møllerne blev heldigvis standset af Planklagenævnet, som annullerede en lokalplan. Dermed  desavouerede Nævnet  et flertal i Viborg byråd, bestående af  S, V og SF.

Tre dage senere kom det sorteste trafikudspil man kunne forestille sig, – et motorvejsudspil der vil umuliggøre, at Danmark vil kunne nå de vedtagne mål om CO- begrænsning, og dermed bidrage til en global klimaløsning. De politiske modsætninger er i fuldt spil netop nu, for er der overhovedet vilje til at gøre noget fundamentalt ved både danske og globale problemer?

De seneste uger har igen vist, at naturens og klimaets egen ustyrlige  opførsel har accelereret  udviklingen. Stillehavskysten langs Nordamerika plages af ny rekordvarme, og det samme sker igen i det nordlige Sibirien, med nye hedebølger, der optør permafrosten. I og omkring Grønland forsvinder både indlandsis og havis i hastigt tempo.

Det burde få alarmklokkerne internationalt til at ringe og kalde på øjeblikkelig og drastisk handling. Alarmklokkerne ringer, – men der sker  stort set intet! Ikke globalt , og heller ikke i Danmark. Her vedtager et stort set enigt Folketing en over 100-milliardstor infrastrukturplan, der især ruller endnu mere sort asfalt ud over landet. Asfalt der skal befærdes af gamle og op mod en million nye biler, med og uden el. Det er den måde 80 % af politikere, dvs. alle de borgerlige og Socialdemokraterne, mener at transport skal foregå på. Jo mere, jo bedre, så derfor ruller man løberen ud for bilister og lastbiltransporten. Jublen i Viborg vil ingen ende tage, uanset at motorvejen både vil være en stor lokal gene, ødelægge landskab og natur og forværre klimakrisen. At nedsætte forbruget og transportmængden kan slet ikke komme på tale.

Dette sker, selvom stort set alle eksperter er enige om, at det vil forværre CO2 udslippene. Infrastrukturplanen er ikke grøn og slet ikke klimaneutral, når man indregner anlægsomkostningerne. Hvordan får vi så vendt denne negative spiral?

Det hjælper i hvert fald ikke at agere, sådan som Lotte Astrup Jensen, der bor vest for Viborg, forleden luftede her i avisen. Hun vil ikke stemme ved næste valg, fordi hun påstår: ”ingen politikere gør noget, … og ingen interesserer sig for omkostningerne”, og hun ”savner politikere, der tør gå mod strømmen”.

Det er simpelthen ikke rigtigt. Et mindretal kæmper en indædt kamp for naturen, mod motorveje, for ro på landet og for klimaet, for det hænger jo sammen. Motorvejsdelen af hele infrastrukturplanen er fx ikke støttet af Enhedslisten, hverken i Viborg byråd eller Folketinget, selv om det måske fremstilles sådan af medier. Derimod  støtter vi den kollektive trafik og cyklisme, og en opgradering af rute 13 til en 2+1 vej.

Løbet er ikke endelig kørt, da der skal laves miljøundersøgelser, vælges rute om Viborg, og i sidste instans skal pengene findes. Vil man ikke have motorveje, så stem på Enhedslisten. Vil man undgå motorveje i baghaven, så gør selv noget lokalt. Der er hårdt brug for alle kræfter.

På vegne af Enhedslisten i Viborg,  Flemming Gundersen, byrådsmedlem.