Enhedslisten er mere end bare et klimaparti.

Læserbrev: Selvom jeg som spidskandidat er klimaaktivist, så er jeg og Enhedslisten mindst lige så røde, som vi er grønne. Det betyder, at vi ser byrådets rolle som arbejdsgiver som en mulighed for at give de kommunalt ansatte bedre arbejdsforhold. Det vil være et stop for den stigende brug af 0-timers kontrakter i det offentlige og en kamp for bedre løn til SOSU’ere, pædagoger m.fl. der er ramt af uligeløn.

Velfærden er vores største værn mod ulighed. Der er hundredvis af børn, der vokser op i fattigdom, og de fortjener alle en barndom i trygge institutioner og gode skoler.

Heldigvis har vi mange dygtige lærere, pædagoger og SOSU’ere, der hver dag gør et stort stykke arbejde under nogle svære vilkår. Men velfærden er under pres. De reelle normeringer i vuggestuerne og børnehaverne er meget langt fra målet om minimumsnormeringer.

I folkeskolen har lærerne dårligere vilkår end i de fleste andre kommuner, skoledagene er for lange, og ensretningen af skolerne er for stor. Og i ældreplejen er det svært at finde de hænder, der skal passe det stigende antal ældre.

Snakken om øget innovation og effektiviseringer køber vi ikke i Enhedslisten. At fortsætte den snak er et røgslør for, at velfærden lider, fordi der mangler hænder.

Viborg bliver frikommune på ældreområdet, hvilket giver os mulighed for at ansætte flere i ældreplejen og gøre op med måltallene. Dermed vil vi give området et tiltrængt løft. Og det vil vi arbejde for, at de andre trængte områder også får.

I Enhedslisten mener vi ikke kun, at vi er konstruktive, fordi vi oftest er med i byrådets beslutninger. Vi er også konstruktive, fordi vi råber vagt i gevær, når velfærden trues af skattelettelser og nedskæringer

– Aksel Rosager Johansen, spidskandidat til kommunalvalget i Viborg for Enhedslisten.