En stemme på V, C og DF koster dig 15.000 kr!

Byrådets borgerlige partier er godt i gang med elendigt købmandskab, når de insisterer på, at den grønne omstilling i Viborg skal finansieres på den absolut dyreste måde for viborgenserne: Ved at privatisere elnettet og Energi Viborg Strøm. Det er dyrt, fordi en privatisering betyder, at investorerne skal tjene en profit på viborgensernes elregning. Det gør kommunen ikke i dag.
Gennem kommunen har viborgenserne allerede betalt for etableringen af elnettet. Det skal de så gøre igen, hvis det bliver privatiseret. For køberne vil hente deres investering på 300-400 mio. kr. hjem igen. Og der er kun viborgenserne til at betale.
Elnet Midt, som det kommunale selskab hedder, leverer strøm til cirka 20.000 husstande. Med en salgspris på 300-400 mio. kr. betyder det, at Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti lægger en regning på cirka 15.000 kr. i viborgensernes postkasser. Den ekstraregning for strømmen skal de betale af de kommende år. Plus firmaets profit.
Samtidig tilsiger privatiseringsreglerne, at staten skal have 40-60 % af salgsprisen. Dermed bliver det den dyrest mulige måde at finansiere grøn omstilling på. Venstres forslag om 20 mio. kr. ekstra til cykelstier fra 2025 betalt via privatiseringen, vil altså reelt koste viborgenserne ca. 40 mio. kr. over elregningen. Det kan man kalde dårligt købmandskab.
I Enhedslisten mener vi, at pengene til grøn omstilling skal findes. Lokalt er vi klar til at prioritere, når vi fx siger at den nye konkurrencesvømmehal ikke er nødvendig. Det frigiver 17 mio. kr. til cykelstier allerede næste år.
Og nationalt kom vi d. 15. oktober med et udspil om grønne frikommuner, hvor kommunerne kan fritages fra service og anlægsloven, hvis de forpligter sig til hurtig grøn omstilling. Det vil sige, at vi i Viborg Kommune kunne bruge ekstra af vores opsparing på 700 mio. kr. på grøn omstilling. Eller låne til den akutte grønne omstilling til fordelagtige renter. Det er langt bedre købmandskab for viborgenserne.
– Aksel Rosager Johansen