“Ja til velfærd – nej til skattelettelser” var en succes.

Landet over blev der tirsdag den 7. november 2017 holdt møder og demonstrationer mod de besparelser og nedskæringer, som velfærden i samfundet gennem lang tid har været udsat for.

Samtidig har regeringen spillet ud med forslag om milliardstore skattelettelser, der vil skabe mere ulighed i samfundet og især være til gavn for dem, der i forvejen har mest. Velfærden vil komme til at betale prisen for disse skattelettelser.

Demonstrationen var arrangeret af Viborg Lærerkreds, FOA, HK Midt Vest, 3F Viborg og LO Viborg og fandt sted ved Viborg Rådhus.

Der var taler af LO formand Stanley Bach Mortensen, Helle Haagen Kristensen, som er FTR SOSU (FOA) og Egon Thesbjerg, som er tillidsrepræsentant (Viborg Lærerkreds).

”Tiden er ikke til skattelettelser, så længe der ikke er tilstrækkelige resurser til velfærd! Der bliver skåret alt for meget på velfærden, hvilket kan mærkes i alle sektorer og blandt både velfærdsmedarbejdere og de borgere, der har ret til velfærden. Velfærdsmedarbejderne knokler hver dag i forsøget på at få enderne til at nå sammen og levere mest mulig kvalitet. Men velfærden er voldsomt under pres, og derfor må vi stå sammen og vise politikerne, at vi siger nej til skattelettelser og i stedet vælger velfærden, før det er for sent”, udtaler Jeanette Winther, formand for Viborg Lærerkreds.

”Vi kan ikke stiltiende se på, at politikerne prioriterer skattelettelser, mens vores fælles velfærd igen bliver udsat for nedskæringer. Ligegyldigt om man er offentligt eller privat ansat, en del af de varme hænder eller ansat i industrien, så bliver man ramt, når der bliver skåret på kernevelfærd som dagpenge, skoler, ældrepleje og sikkerhed. Vi får IKKE bedre velfærd gennem besparelser og skattelettelser!”

Tilpasset tekst oprindeligt af Stanley Bach, LO-formand