Datariget d. 4. maj 2018.

Uddrag af artikel i Weekendavisen af Markus Bernsen om de nye datacentre, hvor bl. a. EL’s Flemming Gundersen blev interviewet:

Det åbne og tillidsfulde danske samfund fik Google, Apple og Facebook til at bygge deres gigantiske datacentre netop her. Men de amerikanske firmaer bruger falske navne og tvinger danske embedsmænd til at underskrive fortrolighedsaftaler. Kan vi også have tillid til gæsterne?

Apples datacenter øst for Viborg er den største udenlandske investering i Danmark nogensinde: 6,3 milliarder kroner kommer anlægget til at koste.

Chefredaktør Lars Norup havde for nylig en leder med en forsigtig protest over, at lokalavisen aldrig har kunnet få kontakt til Apple eller deres ansatte. Danske leverandører har underskrevet fortrolighedserklæringer og må heller ikke udtale sig: »Vi hører om en masse Apple-folk, som bor i kommunen, men vi har ingen kontakt til dem. Hvor mange arbejder derude? Hvornår åbner det? Man hører alle mulige rygter, men vi får ingenting at vide. Man kan godt mærke, at selv om Viborg har brug for Apple, så har Apple ikke på samme måde brug for os.« – Rent demokratisk kan man godt diskutere, om så store beslutninger kun skal foregå på embedsmandsniveau i en snæver kreds helt frem til målstregen. Det er mit indtryk, at politikerne har været tilskuere til alt det her. Deres rolle har bare været at skrive under.«

I både Viborg og Odense har det meste af debatten om datacentrene handlet om job. Hvor mange var der i det? Flemming Gundersen repræsenterer Enhedslisten i byrådet og har været skeptisk fra begyndelsen. I en lejlighed i udkanten af Viborg tager han imod og begynder at trække avisudklip ud af en bunke på bordet. En artikel fra Skive Folkeblad er ledsaget af et billede fra presse- konferencen, hvor Viborgs borgmester og daværende handels- og udviklingsminister Mogens Jensen står med armene over hovedet. »Der er faldet et æble ned i vores turban!« udtaler borgmesteren.

»Der har ingen egentlig debat været,« siger Gundersen. »Folk bliver let imponerede over den her type virksomheder. De forestiller sig et nyt Silicon Valley derude, og det er helt misforstået, mener jeg. De tror, at det ene vil føre det andet med sig, iværksættere og nye hoteller, men det er alt sammen ret luftigt, hvis du spørger mig.«