Budgetforlig og rævekager om svømmehallen

Læser brev til VSF

Enhedslisten har opvejet plusser og minusser i oplægget til budgetforlig, og vi har torsdag valgt at sige ja til budgetforliget. Ja, det vil sige det, som vi kunne se af forliget. For samtidig må vi komme med en kraftig kritik af, at der tilsyneladende har været parallelle forhandlinger, der har været hemmelige for os og andre.

V og S har bagt en rævekage, for den seneste udvikling i sagen om ny svømmehal er særdeles kritisabel. I dag torsdag kom det frem, at svømmehallen placeres ved Gymnastikhøjskolen, og så skal Houlkær tilsyneladende kompenseres med en ny idrætshal. Det vil koste 10 mio. kr. på næste års budget.

På partiernes forhandlingsmøde onsdag aften blev der spurgt ind til svømmehalsprojektet, som vi troede blev sparket til hjørne for en uge siden i Økonomiudvalget. Der kom intet konkret svar, og svømmehallen er derfor ikke en del af budgetforliget.

Det er ikke befordrende for tilliden, at nogle partier i dølgsmål udenom andre partier udtænker og aftaler politik, som i ikke ubetydelig grad påvirker en kommunal økonomi, som vi ansvarligt har forholdt os til.

I det hele taget er vi ikke tilfreds med, at afslutningen på budgetforhandlinger foregår på den forjagede måde, som er sædvanlig praksis. Når der som i går onsdag aften er opnået et forhandlingsresultat, bør det gennemrettede og gennemregnede slutforslag tilstilles partierne til drøftelse i mindst nogle dage, inden en endelig beslutning træffes. Sådan var det faktisk for et år siden – på Enhedslistens foranledning -men nu er vi tilbage i det gamle forjagede spor. Et spor der kun er til fordel for store partier med erfarne gruppeformænd, der på forhånd har magt til at banke tingene på plads.

Med hensyn til budgettet: Det er et kompromis og derfor er der ting vi ikke bryder os om, der er noget vi kan leve med og selvfølgelig noget vi er glade for. Her ikke mindst det af os ønskede tiltag med tilskud til transport til socialt udsatte borgere i botilbud og bostøtte.

Forligets elementer vil vi kommentere mere udførligt i et andet indlæg og på vores hjemmeside.

Liz Dueholm, Enhedslisten afdelingskontakt i Viborg.