BLÅSORT BILUDSPIL – Flemming Gundersen

Regeringen og DF har lavet et valgoplæg på 113 mia. i en fælles trafikplan. Den er der mange problemer i og stort set ikke noget positivt i, fordi det i hovedsagen er en opprioritering af motorveje og bilister, og dermed et svigt af klimaet og den kollektive trafik:

DF løber fra aftalen om Togfonden. Partiet helt uden principper og moral lefler så for bestemte vælgere i form af nogle få udvidelser af jernbaner hist og her.

Der er tale om delvist genbrug af allerede aftalte midler til trafik, – op mod 40 %, for det er den sædvanlige metode til at puste initiativer op. Samtidig er det en udsultning af kollektiv trafik i yderområder, til fordel for asfalt til nye motorveje. Bl.a. en start på forundersøgelser af en strækning Haderslev – Give. Og en hensigtserklæring om videre forløb Give – Hobro, dvs. en såkaldt Hærvejsmotorvej via Viborg.

Det har i Viborg fået de lokale asfalttilhængere til at juble, og hævde at nu er Hærværksmotorvejen endelig på plads. Det er helt forkert, da udspillet ikke er vedtaget, og forhåbentlig aldrig bliver det efter valget med et formodet andet flertal og en anden politisk kurs. Det afhænger bl.a. af Socialdemokraternes holdning til motorveje.

Det eneste positive element i udspillet er en opgradering af rute 26 til en 2+1 vej. Men hvor er ladestanderne til elbiler, elektrificering og timedrift på jernbanerne, kørselsfradrag til cyklister og lavere billetpriser? Fraværende.

Mens skoleelever verden over protesterer og beder de voksne om at tage ansvar for klimaet, fremturer regeringen med et trafikudspil helt uden fokus på at skabe en infrastruktur, der understøtter bæredygtig transport, der kan redde kloden ud af klimakrisen. Regeringen er ikke grøn men kulsort.

/ Flemming Gundersen, byrådsmedlem for Enhedslisten.