100 dage med Enhedslisten – for en bedre folkeskole

Om nogle få dage står der afslutningsdebat på Folketingets dagsorden, og vi har dermed rundet tre år med skiftende Løkke regeringer. I oppositionen hersker der bred enighed om, at uligheden er vokset og velfærden forringet, mens vandene åbenlyst er mere delte i spørgsmålet om, hvad der skal der sættes i stedet.

I Enhedslistens folketingsgruppe har vi for nylig præsenteret vores bud på, hvilke konkrete politiske tiltag vi ville gennemføre, hvis vi fik magt, som vi har agt. Hundrede tiltag på hundrede dage. Blandt de prioriterede områder er folkeskolen, som ikke bare de seneste år, men også under den forrige regering har måtte døje med massive forringelser.

Forældres voksende fravalg af folkeskolen vidner om, at der er brug for grundlæggende forandringer af skolepolitikken. Først og fremmest når det gælder indholdet, men også i hele med måden, der føres politik på. Alt for længe har kredsen af forligspartier forhandlet skolepolitikken på plads bag lukkede døre uden den fornødne dialog med Folketingets øvrige partier og folkeskolens parter.

Det er på høje tid, at der investeres i en bedre folkeskole. I næsten ti år er klassekvotienterne vokset konstant. Den udvikles skal stoppes gennem en lovændring, der sænker klasseloftet fra de nuværende 28 til 24 elever.

Vi skal helt af med folkeskolereformens lange skoledage. Børn og unges ret til fritid skal respekteres, og de frigjorte økonomiske midler skal anvendes til at sikre lærerne bedre forberedelsestid og genopretning af fritidsordningernes åbningstid og kvalitet.

Et ændret skolepolitik må gøre op med test og konkurrenceræs. Vi ønsker de nationale test afskaffet. De gør ikke eleverne dygtigere. De er uanvendelige som pædagogiske redskaber for lærerne og fremmer en teach-to the-test kultur, der skævvrider undervisningens formål. Sammen med de nationale test vil vi også annullere Danmarks deltagelse i PISA. Folkeskolen skal gøres helt fri for karakterer, så vi også får fjernet de rigide karakterkrav til ungdomsuddannelserne.

Vores bud på politiske forandringer, ”100 dage med Enhedslisten”, kan læses i sin helhed på www.enhedslisten.dk.

Jakob Sølvhøj, gruppeformand og undervisningsordfører for Enhedslisten